Skip to main content

Medborgardialog uppföljning

 

Under två veckor i början av april i år, höll politiker och tjänstepersoner från Köpings kommun samt representanter från polisen Medborgardialoger på sex olika platser i kommunen, i Västra Skedvi, Odensvi, Himmeta, Munktorp, Kolsva samt i tätorten Köping. Modellen med medborgardialoger bygger på att kommuninvånarna kan lyfta frågor som engagerar och berör just dom, därmed också ha en möjlighet att kunna påverka.

Syftet med Medborgardialoger som Köpings kommun bedrivit ända sen slutet av 1990-talet, som även var en av dom första kommuner i landet som införde modellen är att alla kontinuerligt ska kunna påverka. Inte bara vid de kommunala valen vart fjärde år. Genom dialogerna vill man engagera och uppmuntra medborgarna i samhällsfrågor. Som underlag finns även dom synpunkter som kommer in via den digitala enkäten, som funnits tillgänglig på kommunens hemsida under motsvarande period i april.

Inför den här omgången fanns ändå några områden som kommunens och polisens representanter gärna ville lyfta lite extra, trygghet, boendemiljö och hållbarhet.  Tryggheten, eller den upplevda ”otryggheten” är givetvis en högt prioriterad fråga för såväl kommunen som polisen. Men under dialogmötet så framkom en annan betydlig mer positiv verklighet.

Nu väntar en period av sammanställning och utvärdering av dom ämnen och frågor som kommit upp i samband med Medborgardialogen. Därefter ska en plan tas fram, alltså en plan för hur frågorna i den mån det är genomförbart ska omsättas i praktiken i form av mål.





 

Senast publicerat

12 juni 2026

Från den 1 juli kan resenärer i Västmanland få resa betydligt billigare med kollektivtrafiken.

11 juni 2026

Varumärket Hasta Eco invigdes i förra veckan.

11 juni 2026

Hur påverkar skolans fysiska miljö elevernas möjligheter att lära, känna trygghet och må bra?

11 juni 2026

Fyra personer har åtalats för inblandning i en omfattande narkotikahärva som enligt polisen haft kopplingar till Västra Mälardalen.

11 juni 2026

Barn bör inte få en egen smart telefon förrän det år de fyller 13 år.

11 juni 2026

Debattartikel  från det borgerliga regionstyret i Region Västmanland.