Skip to main content

Politiker mötte pendlarnas tågvardag

 

När Köpingspolitiker på måndagsmorgonen mötte pendlare vid järnvägsstationen fick de snabbt en bild av verkligheten längs Mälarbanan: inställda tåg och förseningar. Situationen är välkänd för resenärer mellan Stockholm och Örebro, där enkelspåret mellan Kolbäck och Örebro länge varit en flaskhals.

Under morgonen deltog även politiker i Håbo, Enköping, Västerås och Arboga. Resenärer fick en enkät via QR-kod om vad som behöver förbättras. Svaren ska användas när Region Västmanland uppvaktar riksdagen om behovet av investeringar i Mälarbanan – en fråga som påverkar både arbetspendling, godstransporter och regionens tillväxt.

 

 


 

 


 

 

 

 

Tågkaoset mötte politikerna – kräver besked om Mälarbanan

När kommunpolitiker från Köping på måndagsmorgonen mötte pendlare vid järnvägsstationen blev det en konkret bild av vardagen längs Mälarbanan. Inställda avgångar, ersättningsbussar och återkommande förseningar mötte både resenärer och politiker under den timme som aktionen pågick.

– Vi står här i dag för att visa på vikten av att vi får en utbyggnad av Mälarbanan. Det räcker att titta på den här morgonen – det är förseningar och inställda tåg. Det är katastrof, säger Per Ågren (S), kommunstyrelsens ordförande i Köping.

Under morgonen var flera avgångar försenade eller inställda och resenärer hänvisades i vissa fall till taxi. Fordonsfel och signalfel angavs som orsaker, men för många pendlare är problemen återkommande oavsett orsak. Förseningar påverkar inte bara arbetstider utan även familjeliv och möjligheten att hämta barn i tid.

– Vi får mycket medhåll från resenärerna. Folk är frustrerade och det är förståeligt. Det här visar varför vi behöver en större satsning på tågtrafiken i Sverige och på Mälarbanan i synnerhet, säger Andreas Trygg (V), kommunalråd.

Mälarbanan, som sträcker sig mellan Stockholm och Örebro, har under lång tid byggts ut i etapper. Sträckan mellan Kallhäll och Kolbäck har byggts ut till dubbelspår, vilket kortat restiderna till Stockholm, men mellan Kolbäck och Örebro är det fortfarande enkelspår – en flaskhals som påverkar hela sträckan.

– Det här handlar inte bara om pendling. Det handlar om regionens utveckling, om godstransporter och om kompetensförsörjning. Ska företag kunna växa och människor kunna arbeta i hela regionen måste infrastrukturen fungera, säger Jenny Adolphson (C), ledamot i kommunstyrelsen.

Historiskt delfinansierades delar av utbyggnaden av kommunerna längs sträckan, samtidigt som staten lovade större investeringar. Men den sista delen har ännu inte byggts ut, trots att frågan diskuterats i decennier.

– Redan på 90-talet talades det om hur snabbt man skulle kunna resa mellan Västerås, Stockholm och Örebro. Men det har tagit orimligt lång tid. Nu måste staten ta sitt ansvar, säger Lars-Axel Nordell (KD), gruppledare.

I den nationella transportplanen för 2026–2037, som regeringen väntas besluta om inom kort, saknas fortfarande tydliga besked om investeringar i sträckan Kolbäck–Örebro. Det oroar politiker i hela regionen.

– Det här är en fråga för hela Mälardalen och för näringslivet. Inte minst försvarsindustrin och andra viktiga verksamheter i regionen är beroende av fungerande transporter. Det handlar om tillväxt och jobb, säger Fredrik Andersson (VF), ledamot i kommunstyrelsen.

Samtidigt pågick liknande aktioner under morgonen i Håbo, Enköping, Västerås och Arboga. Politiker delade ut informationsblad med QR-koder där resenärer kunde svara på en enkät om sina erfarenheter och vad de vill förbättra i tågtrafiken. Svaren ska användas som underlag när Region Västmanland och andra aktörer från länet uppvaktar riksdagen senare i veckan.

– Förhoppningen är att rikspolitikerna verkligen lyssnar den här gången. Vi behöver få in Mälarbanan i nationell plan och få en utbyggnad så att tågen kan gå i tid. Det här är en framtidsfråga för hela regionen, säger Lennart Engman (V), ordförande för Vänsterpartiet i Köping.

Måndagsmorgonens tågkaos blev därmed en tydlig påminnelse om en fråga som i årtionden diskuterats men ännu inte fått sin lösning. För pendlarna längs Mälarbanan är problemen en del av vardagen – frågan är nu om den också blir en prioriterad fråga i den nationella transportpolitiken.

 



 

Senast publicerat

11 juni 2026

Varumärket Hasta Eco invigdes i förra veckan.

11 juni 2026

Hur påverkar skolans fysiska miljö elevernas möjligheter att lära, känna trygghet och må bra?

11 juni 2026

Fyra personer har åtalats för inblandning i en omfattande narkotikahärva som enligt polisen haft kopplingar till Västra Mälardalen.

11 juni 2026

Barn bör inte få en egen smart telefon förrän det år de fyller 13 år.

11 juni 2026

Debattartikel  från det borgerliga regionstyret i Region Västmanland.

11 juni 2026

Invasiva växtarter fortsätter att breda ut sig längs Sveriges vägar och järnvägar.